Saturday, September 26, 2009

MUNAFIK2

Cara-cara Memerangi Orang Munafik
1 – Wajib bagi setiap yang mengaku muslim mempelajari hal-hal yang berkaitan dengan orang-orang munafik melalui al-Quran dan as-Sunnah juga buku-buku sirah Rasulullah saw dan para Sahabat. Hasil dari kajian-kajian ini perlu disampaikan kepada masyarakat. Sebab, apabila masyarakat telah mengetahui bahawa ada di antara orang-orang yang rajin mendirikan sembahyang, mengeluarkan zakat dan mengerjakan ibadat haji terdapat segelintir manusia yang menyimpan kekufuran di dalam hatinya.
Maka jika kita dapati ada orang-orang yang membenci dan berpaling dari hukum-hukum dan peraturan Allah, dan mereka ini menuruti keinginan dan kehendak orang kafir yang diketuai oleh yahudi dan nasrani dan bersikap keras terhadap orang-orang mukmin yang berpegang kepada al-Quran dan sunnah maka kita tidak akan terasa pelik dengan penampilan sembahyang dan iqrar dua kalimah shyahadah mereka, (sebab kita sudah kenal sifat-sifat dan ciri-ciri orang munafik), maka kita dapat menjauhkan diri kita dari mereka.
2 – Memutuskan hubungan yang terjalin antara orang-orang beriman dengan orang-orang munafik demi kerana mematuhi arahan Allah dalam surah an-Nisa’ ayat 88:
               •          
88. maka apakah yang menyebabkan kamu (berpecah) menjadi dua golongan terhadap kaum munafik itu, padahal Allah telah menjerumuskan mereka (ke dalam kekufuran) disebabkan apa yang telah mereka usahakan? Adakah kamu pula hendak memberi pertunjuk kepada orang-orang yang telah disesatkan oleh Allah? padahal sesiapa yang telah disesatkan oleh Allah, maka engkau tidak sekali-kali akan mendapat jalan untuk menyelamatkannya.
Dalam ayat ini Allah menegur ummat Islam di zaman Rasulullah saw yang berpecah menjadi dua golongan dalam hubungan mereka dengan orang-orang munafik. Ada diatara ummat Islam yang cuba untuk berbaik-baik dengan orang-orang munafik dan ada pula yang bertegas untuk memutuskan hubungan dengan mereka. Maka Allah turunkan ayat ini untuk menyatakan pendirianNya-pen.
Hayatilah Sabda Rasulullah saw ini: “Janganlah kamu berkawan melainkan dengan orang mukmin, dan janganlah makan makananmu kecuali orang yang bertaqwa” sabda Rasulullah saw lagi: “Seseorang itu sangat tergantung kepada agama kawannya, kerana itu, hendaklah salah seorang di antara kamu memperhatikan siapakah yang bakal menemaninya”.
3 – Cara memutuskan hubungan dengan mereka ialah sebagaimana yang dijelaskan oleh Allah dalam surah an-Nisa’ ayat 140:
 •                          •       • 
140. dan sesungguhnya Allah telahpun menurunkan kepada kamu (perintahNya) di dalam Kitab (Al-Quran), iaitu: apabila kamu mendengar ayat-ayat keterangan Allah diingkari dan diejek-ejek (oleh kaum kafir dan munafik), maka janganlah kamu duduk (bergaul) dengan mereka sehingga mereka masuk kepada memperkatakan soal yang lain; kerana sesungguhnya (jika kamu melakukan yang demikian), tentulah kamu sama seperti mereka. Sesungguhnya Allah akan menghimpunkan sekalian orang manufik dan orang kafir di dalam neraka jahannam.
Orang-orang munafik yang hidup pada zaman sekarang ini banyak menerbitkan akhbar-akhbar yang berunsurkan Islam(islam hadhari, islam liberal dan seumpamanya), atau mereka menulis buku-buku tentang Islam(islam hadhari dan seumpamanya) atau menyelenggarakan ritual (ibadat, perayaan, sambutan, atau musabaqah al-Qur’an dan sebagainya). Terhadap usaha-usaha mereka itu, kita wajib memboikotnya, sekalipun penampilan luarnya kelihatan amat baik. Kita bersikap demikian kerana berpandukan wahyu Allah yang menerangkan tindakan sepatutnya yang dilakukan oleh ummat Islam dalam menghadapi fitnah orang-orang munafik ini. Wahyu Allah ini dalam surah at-Taubah ayat 107-108:
                        •  
107. dan (di antara orang-orang munafik juga ialah) orang-orang yang membina masjid dengan tujuan membahayakan (keselamatan orang-orang beriman), dan (menguatkan) keingkaran (mereka sendiri) serta memecah-belahkan perpaduan orang-orang yang beriman, dan juga untuk (dijadikan tempat) intipan bagi orang yang telah memerangi Allah dan RasulNya sebelum itu. dan (apabila tujuan mereka yang buruk itu ketara), mereka akan bersumpah dengan berkata:" tidaklah yang kami kehendaki (dengan mendirikan masjid ini) melainkan untuk kebaikan semata-mata ". padahal Allah menyaksikan, bahawa sesungguhnya mereka adalah berdusta.
Dalam ayat ini Allah menerangkan bahawa orang-orang munafik melakukan berbagai cara untuk menipu orang-orang beriman antaranya membina masjid. Walaupun pada zahirnya pembinaan masjid adalah perkara yang besar pahalanya disisi Allah tetapi orang-orang beriman perlu berhati-hati. Ini kerana orang-orang munafik membina masjid pada hakikatnya disisi Allah mereka ingin menghancurkan Islam. Perkara ini dijelaskan dalam ayat diatas, ini kerana tujuan mereka membina masjid bukan kerana Allah tetapi tujuan mereka membina masjid adalah untuk:
1 – Membahayakan dan memesongkan akidah orang-orang beriman.
2 – Memecahbelahkan kesatuan orang-orang beriman.
3 – Tempat untuk mereka menjalankan berbagai rencana untuk menghancurkan keimanan orang-orang beriman.
Apabila hal mereka ini dibongkar oleh orang-orang yang benar-benar beriman mereka akan bersumpah dengan berkata:" tidaklah yang kami kehendaki (dengan mendirikan masjid ini) melainkan untuk kebaikan semata-mata ". padahal Allah menyaksikan, bahawa sesungguhnya mereka adalah berdusta.

Ingatlah firman Allah dalam surah al-Baqarah ayat 8-9:
 ••   •       
8. dan di antara manusia ada yang berkata: "Kami telah beriman kepada Allah dan kepada hari akhirat"; padahal mereka sebenarnya tidak beriman.
          
9. mereka hendak memperdayakan Allah dan orang-orang yang beriman, padahal mereka hanya memperdaya dirinya sendiri, sedang mereka tidak menyedarinya.
             
10. Dalam hati mereka (golongan yang munafik itu) terdapat penyakit (syak dan hasad dengki), maka Allah tambahkan lagi penyakit itu kepada mereka; dan mereka pula akan beroleh azab seksa yang tidak terperi sakitnya, dengan sebab mereka berdusta (dan mendustakan kebenaran).
           
11. dan apabila dikatakan kepada mereka: "Janganlah kamu membuat bencana dan kerosakan di muka bumi", mereka menjawab: " Sesungguhnya kami orang-orang yang hanya membuat kebaikan".
       
12. Ketahuilah! bahawa sesungguhnya mereka itulah orang-orang yang sebenar-benarnya membuat bencana dan kerosakan, tetapi mereka tidak menyedarinya.
      ••              
13. dan apabila dikatakan kepada mereka: "Berimanlah kamu sebagaimana orang-orang itu telah beriman". mereka menjawab: "Patutkah kami ini beriman sebagaimana berimannya orang-orang bodoh itu?" Ketahuilah! sesungguhnya merekalah orang-orang yang bodoh, tetapi mereka tidak mengetahui (hakikat yang sebenarnya disisi Allah).
Allah Ta’ala menghalang orang-orang yang beriman dari bersembahayang di masjid-masjid yang didirikan oleh orang-orang munafik ini.
          •                
108. jangan engkau sembahyang di Masjid itu selama-lamanya, kerana sesungguhnya Masjid (Qubaa' yang engkau bina wahai Muhammad), yang telah didirikan di atas dasar taqwa dari mula (wujudnya), sudah sepatutnya engkau sembahyang padanya. di dalam Masjid itu ada orang-orang lelaki yang suka (mengambil berat) membersihkan (mensucikan) dirinya; dan Allah mengasihi orang-orang yang membersihkan diri mereka (zahir dan batin dari kesyirikan dan dosa).
Dalam ayat ini Allah juga menceritakan kepada kita cara untuk mengenal ahli masjid yang sebenar iaitu mereka yang suka “membersih diri”. Mereka amat suka membersihkan diri mereka dari perkara yang membatalkan syahadah mereka, mereka amat suka membersihkan diri dari perkara-perkara yang mengakibatkan tertolak atau terbatalnya sembahyang mereka dan segala amal ibadat mereka.
Walaupun dalam ayat ini Allah menerangkan tentang larangan bersembahyang di masjid-masjid yang didirikan oleh orang-orang munafik sahaja, ini bukan bermakna kita tidak dilarangan dari menghadiri dan memberi sokongan kepada apa sahaja yang dibuat oleh orang munafik. Untuk memahaminya dengan lebih mendalam sila rujuk kitab USUL AL-FIKH dalam bab mafhum muwafaqah.
4 – Semua perkataan dan perbuatan yang keluar dari diri orang-orang munafik itu penuh keragu-raguan(syak). Sebab, apa yang diucapkan dan dilakukan mereka semata-mata untuk menimbulkan fitnah di kalangan orang-orang yang beriman, atau untuk menimbulkan isu-isu untuk memburuk-burukkan nama baik orang-orang beriman. Perkara ini telah berlaku dizaman Rasulullah saw dimana orang-orang munafik ini berusaha menyebarkan fitnah diantara orang-orang muhajirin dan ansar pada perang Bani Mustaliq, setelah peperangan ini tamat dan mereka gagal melemahkan kekuatan orang-orang beriman maka mereka beralih pula untuk menyebarkan isu-isu yang menodai kesucian Ummul Mukminin Aisyah ra.
Perhatikanlah bagaimana cara Allah mendidik orang-orang beriman tentang cara yang sepatutnya diambil oleh mereka dalam menangani isu-isu sebegini. Firman Allah dalam surah an-Nur ayat 16:
    •          
16. dan sepatutnya semasa kamu mendengarnya, kamu segera berkata: "Tidaklah layak bagi kami memperkatakan hal ini! Maha suci Engkau (Ya Allah dari mencemarkan nama baik ahli rumah Rasulullah)! ini adalah satu dusta besar yang besar".

Perhatikanlah kepada arahan Allah dalam surah al-Hujuraat ayat 6:
       •          
6. Wahai orang-orang yang beriman! jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidikilah (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara yang tidak diingini - Dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) - sehingga menjadikan kamu menyesali apa yang kamu telah lakukan.
Ingatlah ! bahawa orang-orang munafik ini amat suka merosakkan saraf pejuang-pejuang Islam. Perkara ini dijelaskan oleh Allah dalam surah at-Taubah ayat 47:
   •               
47. kalaulah mereka keluar bersama kamu, tidaklah mereka menambahkan kamu melainkan kerosakan, dan tentulah mereka segera menjalankan hasutan di antara kamu, (dengan tujuan) hendak menimbulkan fitnah (kekacauan) dalam kalangan kamu; sedang di antara kamu ada orang yang suka mendengar hasutan mereka. dan (ingatlah) Allah Maha mengetahui akan orang-orang yang zalim.
Untuk menghadapi serangan saraf dari orang-orang munafik ini maka wajib bagi pejuang-pejuang Islam melakukan perkara berikut:
1 – Menjadikan surah al-Fatihah sebagai amalan. Ini kerana dalam surah al-Fatihah kita merayu kepada Allah agar ditunjukkan dan dibimbingi menuju jalan yang benar.
2 - Mengukuhkan akidah dan keimanan dengan melengkapkan diri kita dengan Ilmu akhirat semampu mungkin. Kerana dengan mengingati akhirat maka kita akan dapat melihat kejahatan munafik.
3 – Mengeratkan tali persaudaraan sesama orang-orang beriman dan dengan orang-orang Islam. Dengan mengamalkan arahan Allah dimana Allah mengatakan bahawa orang-orang beriman adalah bersaudara, dan Rasulullah mengatakan orang-orang Islam bersaudara.
Walaupun isu yang dihembus-hembuskan oleh orang munafik itu benar maka wajib kita amalkan ajaran Raslulullah saw dalam hadisnya yang bermaksud: “Sesiapa menutup keaiban seseorang muslim maka Allah akan menutup keaibannya di akhirat kelak”.
Wajib kita memaafkan saudara kita dan memujuknya untuk tidak lagi mengulangi kesalahan tersebut dengan cara yang termampu. Kita lakukan sebegini adalah untuk merendahkan martabat orang-orang munafik sekaligus untuk menghina perbuatan fitnah mereka itu. Berbaik sangka terhadap saudara muslim yang seperjuangan dengan kita mesti ditempatkan di tempat yang tinggi daripada anda termakan oleh kebohongan(serangan saraf) orang-orang munafik. Perhatilah firman Allah dalam surah ayat12:
            
12. sepatutnya semasa kamu mendengar tuduhan itu, orang-orang yang beriman - lelaki dan perempuan, menaruh baik sangka kepada diri mereka sendiri. dan berkata: "Ini ialah tuduhan dusta yang nyata".
Ingatlah kepada sabda Rasulullah saw: “Tidak beriman salah seorang dari kamu sehingga dia mengasihi saudaranya sebagaimana dia mengasihi dirinya”.
Ingatlah! Orang munafik bukan saudara kita. Oleh itu, jangan keliru jikalau orang yang mengaku beriman, menunaikan sembahyang dan sebagainya, tetapi dia musuh kepada pejuang-pejuang Islam.
4 – Orang-orang yang memiliki ciri-ciri munafik yang banyak dan mereka ini disyaki munafik maka kita tidak boleh menyerahkan kepadanya tugas-tugas penting dalam perjuangan yang berkaitan dengan masa depan ummat Islam. Perkara ini dijelaskna pada firman Allah dalam surah at-Taubah ayat 83:
                     •     
83. maka jika Allah mengembalikan engkau kepada segolongan dari mereka (orang-orang yang munafik itu di Madinah), kemudian mereka meminta izin kepadamu untuk keluar (turut berperang), maka katakanlah: "Kamu tidak sekali-kali akan keluar bersama-samaku selama-lamanya, dan kamu tidak sekali-kali akan memerangi musuh bersama-samaku; sesungguhnya kamu telah bersetuju tinggal pada kali yang pertama, oleh itu duduklah kamu bersama-sama orang-orang yang tinggal".
Rasulullah saw sendiri apabila hendak berperang, baginda menyembunyikan maklumat-maklumat penting agar tidak jatuh ke tangan orang-orang munafik dan orang-orang fasik. Para pejuang Islam amat perlu berhati-hati demi untuk mengikuti jejak langkah Rasulullah saw yang amat kita sayangi.
6 – Wajib bagi setiap pejuang Islam memperingatkan dirinya dan masyarakat terhadap siksaan Allah yang amat dahsyat bakal dikenakan terhadap orang-orang munafik khusunya di akhirat nanti. Perhatikanlah firman Allah dalam surah an-Nisa’ ayat 145-146:
•      •    • 
145. Sesungguhnya orang-orang munafik itu ditempatkan pada tingkatan yang terkebawah sekali dari (lapisan-lapisan dalam) neraka. Dan engkau tidak sekali-kali akan mendapat sesiapa pun yang boleh menolong mereka.
                 •  
146. kecuali orang-orang yang bertaubat (dari perbuatan munafik itu) dan memperbaiki amalan mereka (yang salah), dan mereka pula berpegang teguh kepada (ugama) Allah, serta mengerjakan ugama mereka dengan ikhlas kerana Allah, maka mereka yang demikian itu ditempatkan bersama-sama orang-orang yang beriman (di dalam Syurga); dan Allah akan memberikan orang-orang yang beriman itu pahala yang amat besar.
Dan firman Allah lagi dalam surah at-Nisa’ ayat 63:
                
63. mereka itulah orang-orang yang diketahui oleh Allah akan apa yang ada dalam hati mereka, oleh itu berpalinglah engkau daripada mereka, dan nasihatilah mereka, serta katakanlah kepada mereka kata-kata yang boleh memberi kesan pada hati mereka.
Selepas itu, kita perlu jelaskan kepada mereka bahawa Allah amat mengetahui semua tipu muslihat mereka dan apa sahaja yang terpendam dalam lubuk hati mereka. Sebagaimana firman Allah dalam surah at-Taubah ayat 78:
           
78. tidakkah mereka mengetahui bahawa Allah sentiasa mengetahui apa yang mereka rahsiakan serta apa yang mereka bisikkan, dan bahawasanya Allah Maha mengetahui akan perkara-perkara yang ghaib.
7 – Pejuang Islam dan masyarakat Islam perlu bersikap tegas kepada orang-orang munafik dan perlu menjauhkan diri dari mereka. Firman Allah dalam surah at-Taubah ayat 73:
 •        •    
73. Wahai Nabi, berjihadlah menentang orang-orang kafir dan orang-orang munafik, dan bertindak keras terhadap mereka. dan (sebenarnya) tempat mereka ialah neraka Jahannam, dan itulah seburuk-buruk tempat kembali.
9 – Janganlah kita mudah terpedaya dengan penampilan mereka. Mereka perlu diuji agar timbul sifat munafik mereka. Perkara ini dijelaskan oleh Allah dalam surah al-Fath ayat 15-16:
        •          •            
16. Katakanlah (Wahai Muhammad) kepada orang-orang yang tidak turut berjuang (bersama-samamu) dari kalangan kaum-kaum Arab Badwi: "Kamu akan diajak menentang satu kaum (penceroboh) yang sangat kuat gagah supaya kamu memeranginya, atau mereka menurut perintah Islam (secara damai). jika kamu taat (menjalankan perintah Allah ini), Allah akan mengurniakan kamu dengan balasan yang baik (di dunia dan akhirat), dan kalau kamu berpaling ingkar seperti keingkaran dahulu, nescaya Allah akan menyeksa kamu dengan azab yang tidak terperi sakitnya".
                  •           
17. tidaklah menjadi salah kepada orang buta, dan tidaklah menjadi salah kepada orang tempang, dan tidaklah menjadi salah kepada orang sakit (tidak turut berperang, kerana masing-masing ada uzurnya). dan (ingatlah), sesiapa yang taat kepada Allah dan RasulNya, akan dimasukkannya ke dalam Syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai; dan sesiapa yang berpaling ingkar, akan diseksaNya dengan azab yang tidak terperi sakitnya.
9 – Jangan membela mereka sehingga ummat Islam tertipu dengan pembelaan kita terhadap orang-orang munafik. Perkara ini dijelaskan oleh Allah dalam surah at-Taubah ayat 80:
                 •          
80. (orang-orang manufik itu) sama sahaja engkau meminta ampun untuk mereka atau engkau tidak meminta ampun bagi mereka. jika engkau (Wahai Muhammad) meminta ampun bagi mereka tujuh puluh kali (sekalipun) maka Allah tidak sekali-kali mengampunkan mereka; yang demikian itu, kerana mereka telah kufur kepada Allah dan RasulNya; dan Allah tidak akan memberi hidayah petunjuk kepada kaum yang fasik.
Firman Allah dalam surah at-Taubah ayat 84:
     •       •       
84. dan janganlah engkau sembahyangkan seorang pun yang mati dari orang-orang munafik itu selama-lamanya, dan janganlah engkau berada di (tepi) kuburnya, kerana sesungguhnya mereka telah kufur kepada Allah dan RasulNya, dan mereka mati sedang mereka dalam keadaan fasik (derhaka).
Firman Allah dalam surah at-Taubah ayat 54:

54. dan tidak ada yang menghalangi mereka, untuk diterima derma-derma mereka melainkan kerana mereka kufur kepada Allah dan RasulNya, dan (kerana) mereka tidak mengerjakan sembahyang melainkan dengan keadaan malas dan mereka pula tidak mendermakan hartanya melainkan dengan perasaan benci.
Mereka yang bergelar ulama’ perlu waspada terhadap keraguan-keraguan yang dihembuskan oleh orang-orang munafik demi untuk membendungnya. Sebab kebodohan mereka itu sudah sampai kepada sikap tidak mahu menerima hukum yang berdasarkan syari’at Allah. Mereka mengutarakan berbagai alasan yang boleh diterima oleh akal manusia. Dan akhir-akhir ini kita mendengar perkataan bahawa jual beli itu sama dengan riba. Begitu juga urusan ribawi yang dilakukan oleh bank-bank konvensional adalah untuk kepentingan umum. Itulah diantara kekeliruan-kekeliruan yang di hembus-hembuskan oleh mereka. Demi Allah, Allah Maha Mengetahui tujuan disebalik perbuatan mereka.
Kesimpulannya:
1 – Orang-orang munafik tidak boleh dibunuh.
2 – Pejuang-pejuang Islam dan masyarakat jangan tergopoh-gapah dalam menghukum seseorang itu munafik atau tidak ini kerana penyakit nifak ini bersifat kekal dan ada yang bersifat sementara sahaja. Jikalau kita tersilap dalam menentukan mereka sebagai munafik sedangkan mereka tidak bersifat munafik kekal maka kita telah melakukan kesalahan yang besar.
3 – Kita tidak boleh memanggil orang munafik sebagai orang kafir.
4 – Kewajipan orang-orang beriman adalah membongkar sifat-sifat dan ciri-ciri munafik dan bahayanya demi untuk menghancurkan mereka.

No comments:

Post a Comment