Saturday, September 26, 2009

MUNAFIK7

Ketika Berada di Neraka.
Di Akhirat Manusia Tidak Akan Menemui Mati
Pada hari kiamat kelak akan didatangkan maut itu berupa kambing kibas putih hitam, lalu dipanggil penduduk syorga dan ditanya: “Apakah kenal maut, maka mereka melihat dan mengenalnya, demikian pula ahli neraka ditanya: “Apakah kenal maut, lalu mereka melihat dan mengenalnya, kemudian kambing itu disembelih di antara syorga dan neraka, lalu diberitahu: “Hai ahli syorga kini kekal tanpa mati, hai ahli neraka kini kekal tanpa mati. Demikian yang disebutkan dalam ayat yang bermaksud: “Peringatkanlah mereka akan hari penyesalan ketika maut telah dihapuskan” .
Tempat Letaknya Neraka Dan Sifatnya Secara Umum.
Dari Ibnu Abbas r.a, bahawasanya dia berkata: “Neraka Jahannam didatangkan pada hari kiamat dari bawah bumi yang ketujuh, dikelilingi oleh tujuh puluh ribu barisan Malaikat dan setiap barisan terdiri dari tujuh puluh ribu kali lebih banyak daripada bilangan manusia dan jin. Mereka menarik neraka Jahannam dengan memegang kendalinya. Sedang neraka Jahannam itu mempunyai empat buah tiang yang jarak antara tiap-tiap dua buah tiang adalah sejauh perjalanan sejuta tahun dan ia mempunyai tiga puluh ribu kepala dan pada tiap-tiap kepala terdapat tiga puluh ribu mulut dan pada taip-tiap mulut terdapat tiga puluh ribu gigi geraham yang masing-masing gigi geraham bagaikan tiga puluh ribu kali besar gunung Uhud. Dan pada tiap-tiap mulut terdapat dua buah bibir yang masing-masing bibir bagaikan lapisan-lapisan dunia dan pada tiap-tiap bibir terdapat rantai dari besi dan pada tiap-tiap rantai terdapat tujuh puluh ribu mata rantai, tiap-tiap mata rantai dipegang oleh Malaikat-Malaikat yang banyak. Neraka Jahannam itu didatangkan dari sebelah kiri Arasy” .
Keluasan dan Kedalaman Neraka
Neraka amatlah luas, dasarnya pun sangat dalam, malahan hujung-hujungnya tak terjangkau dan tidak terbatas. Keadaan ini mengisayaratkan kepada kita bahawa orang-orang yang akan dimasukkan ke neraka jumlahnya tidak terhitung banyaknya .
Firman Allah dalam surah Qaf ayat 30 yang bermaksud: “(Dan ingatlah akan) hari (yang pada hari itu) Kami bertanya kepada jahannam: “Apakah kamu sudah penuh?” Dia menjawab: “Masih adakah tambahan?”.
Ketika Abu Hurairah bersama Rasulullah s.a.w mendengar suara jatuh, diterangkan oleh Baginda bahawa itu adalah suara batu yang dilontarkan ke neraka tujuh puluh tahun yang lalu .
Pintu – pintu Neraka
Firman Allah dalam surah al-Hijr ayat 43-44: “Dan sesungguhnya jahannam itu benar-benar tempat yang telah diancamkan kepada mereka (pengikut-pengikut syaitan) semuanya. Jahannam itu mempunyai tujuh pintu, tiap-tiap pintu (telah ditetapkan) untuk golongan tertentu dari mereka”.
Bahan Penyalaan Api Neraka
Firman Allah dalam surah at-Tahrim ayat 6 yang bermaksud: “Hai orang-orang beriman, jagalah dirimu dan keluargamu dari api neraka yang bahan bakarnya adalah manusia dan batu”.
Firman Allah dalam surah al-Baqarah ayat 24 yang bermaksud: “Peliharalah dirimu dari neraka yang bahan bakarnya manusia dan batu, yang disediakan bagi orang-orang kafir”.
Ulama-ulama terdahulu (salaf) berpendapat bahawa batu yang akan mendampingi manusia menjadi penyala api di neraka adalah belerang. Ibnu Mas’ud menerangkan batu yang disediakan untuk membakar di neraka telah diciptakan bersamaan dengan penciptaan langit dan bumi, kemudian disimpan di langit dunia dan semuanya ditujukan untuk pembalasan orang-orang kafir. Belerang memiliki lima sifat penyeksa yang tidak dimiliki oleh batu lain, iaitu, cepat menyala, baunya yang busuk, banyak asap, melekat ditubuh dan sangat kuat panasnya .
Tahap Kepanasan, Besar Asap dan Bunga Api
Abu Laith meriwayatkan sebuah khabar yang bermaksud: “Bahawa Allah Ta’ala telah mengutus Jibril kepada Malaikat Malik untuk mengambil sejemput api yang akan dibawa kepada Nabi Adam a.s buat memasak makanan. Maka kata Malik: “Hai Jibril! Berapa banyak api yang engkau inginkan? Jawab Jibril a.s: “Aku inginkan api sebesar kurma. Malik berkata: “Andaikata aku beri engkau sebesar kurma pasti akan melelehkan ketujuh langit dan bumi kerana panasnya. Jibril a.s berkata: “Berikan kepadaku separohnya”. Kata Malik pula: “Andaikata aku berikan kepada engkau seperti yang engkau inginkan itu nescaya takkan turun dari langit setitis pun hujan dan takkan tumbuh dari bumi tanaman apa pun. Kemudian seru Jibril a.s: “Tuhanku! Sebesar manakah api yang harus aku ambil? Allah Ta’ala berfirman: “Ambillah api sebesar zarah. Maka Jibril a.s lalu mengambil api sebesar zarah dan dicucinya tujuh puluh kali dalam tujuh puluh sungai, kemudian dibawanya kepada Nabi Adam a.s lalu diletakkannya diatas gunung yang sangat tinggi, maka melelehlah gunung tersebut sedang api itu kembali ke tempatnya semula, tinggal asapnya saja yang ada dalam batu-batu dan besi sampai sekarang. Jadi, api kita ini adalah dari asap zarah itu .
Abu Laith meriwayatkan dengan sanadnya dari Abu Hurairah r.a berkata: Rasulullah s.a.w bersabda: “Api neraka telah dinyalakan selama seribu tahun sehingga merah, kemudian dilanjutkan seribu tahun sehingga putih, kemudian dilanjutkan seribu tahun sehingga gelap bagaikan malam yang gelap kelam .
Al-A’masy dari Yazid bin Wahab dari Ibnu Mas’ud r.a berkata: “Sesungguhnya apimu ini sebahagian dari tujuh puluh bahagian dari api neraka, dan andaikan tidak didinginkan dalam laut dua kali nescaya kamu tidak dapat mempergunakannya .
Mujahid berkata: “Sesungguhnya apimu ini berlindung kepada Allah dari neraka jahannam” .
Firman Allah dalam surah al-Waqi’ah ayat 41-44: “Dan golongan kiri, siapakah golongan kiri itu? Dalam (seksaan) angin yang amat panas dan air yang panas mendidih. Dan dalam naungan asap yang hitam, tidak sejuk dan tidak menyenangkan”.
Firman Allah tentang tempat berteduh bagi ahli neraka dalam surah al-Mursalat ayat 30-33 yang bermaksud: “Pergilah kamu mendapatkan naungan yang mempunyai tiga cabang. Yang tidak melindungi dan tidak pula menolak nyalaan api neraka. Sesungguhnya neraka itu melontarkan bunga api sebesar dan setinggi istana. Seolah-olah ia iringan unta yang kuning”.
Nabi s.a.w bersabda “ Api kita (di dunia) ini hanyalah sepertujuh puluh kali dari api jahannam”.lalu baginda ditanya: “Wahai Rasulullah! Api di dunia ini telah cukup (menyengat) , Nabi s.a.w menjawab: “Masih ditambah 69 kali. Semua panasnya sama” .
Qatadah berkata: “Hai kaumku! Apakah kamu merasa bahawa itu pasti akan terkena pada dirimu, ataukah kamu merasa akan kaut menghadapinya, hai kaumku ta’at kepada Allah itu jauh lebih ringan bagi kamu, kerana itu ta’atilah. Sebab ahli neraka itu kelak akan mengeluh selama seribu tahun, tetapi tidak berguna bagi mereka, lalu mereka berkata: “Dahulu ketika kami di dunia bila kami sabar lambat laun mendapat keringanan dan kelapangan, maka mereka lalu sabar seribu tahun, dan tetap siksa mereka tidak diringankan, sehingga mereka berkata: “Samaada kami mengeluh atau sabar, tidak dapat mengelakkan siksa ini. Lalu mereka meminta hujan selama seribu tahun kerana sangat haus dan panas neraka. Mereka berdoa selama seribu tahun, maka Allah berkata kepada Jibril: “Engkau lebih mengetahui ya Allah, mereka minta hujan”. Maka nampak kepada mereka awan merah sehingga mereka mengira akan turun hujan, maka dikirim kepada mereka kala-kala sebesar keldai yang menggigit mereka dan terasa sakit pedih gigitan itu selama seribu tahun. Kemudian mereka meminta dari Allah selama seribu tahun untuk diturunkan hujan. Maka kelihatan kepada mereka awan yang hitam dan mereka menganggap bahawa itu adalah hujan. Tiba-tiba turun kepada mereka ular-ular sebesar leher unta yang menggigit mereka dan gigigtan tersebut terasa pedihnya hingga seribu tahun sebagaimana firman Allah yang bermaksud: “Kami tambahkan kepada mereka siksa diatas siksa”. Kerana mereka dahulu telah kafir, tidak percaya dan melanggar tuntutan Allah, kerana itulah maka hendaklah bersabar atas segala penderitaan dunia di dalam menta’ati perintah dan menjauhi segala larangan Allah dan menahan syahwat hawa nafsu. Sebab syorga itu diliputi dengan kesukaran-kesukaran, sedangkan neraka diliputi syahwat-syahwat” .
Abu Laith meriwayatkan dengan sanadnya dari Abdullah bin Amr r.a berkata: “Penduduk neraka memanggil Malaikat Malik, tetapi tidak dijawab selama empat puluh tahun, kemudian dijawab: “Bahawa kamu tetap tinggal dalam neraka. Kemudian mereka berdoa (memanggil) Tuhan: “Wahai Tuhan keluarkanlah kami dari neraka ini, maka bila kami mengulangi perbuatan-perbuatan kami yang lalu itu berarti kami zalim, maka tidak dijawab selama umur dunia ini dua kali, kemudian dijawab: “Hina dinalah kamu di dalam neraka, dan jangan berkata-kata”.
Demi Allah setelah itu tidak ada yang dapat berkata-kata walau satu kalimat, sedang yang terdengar hanya nafas keluhan dan tangisan rintihan yang suara mereka hampir menyamai suara himar (keldai)” .
Diriwayatkan dari Ali Karramallahi Wajhah, bahawa dia mengatakan: “Sabda Nabi s.a.w yang bermaksud: “Berlindunglah kamu sekelian kepada Allah dari telaga kesedihan”. Ada yang bertanya: “Wahai Rasulullah! Apakah dia telaga kesedihan”? jawab Baginda s.a.w: “ianya sebuah lembah di dalam neraka Jahannam yang neraka Jahannam itu sendiri berlindung daripadanya setiap hari sebanyak tujuh kali. Allah telah menyiapkan bagi para pembaca al-Qur’an yang ingin dipuji orang (riya)” .
Sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim yang bermaksud: “Ketika keadaan sangat panas, maka dinginkanlah (tubuh ini) dengan solat, sebab panas yang sangat itu dari panasnya api neraka jahannam” .
Penjaga Neraka
Firman Allah dalam surah at-Tahrim ayat 6 yang bermaksud: “Hai orang-orang beriman, peliharalah diri-dirimu dan keluargamu dari api neraka yang bahan bakarnya adalah manusia dan batu, penjaganya Malaikat-Malaikat yang kasar, keras, tidak mederhakai Allah terhadap apa yang diperintahkan –Nya kepada mereka dan selalu mengerjakan apa yang diperintahkan”.
Dari Anas secara marfu’ dan zat yang jiwaku ditanganNya sesungguhnya telah diciptakan malaikat penjaga Jahannam sebelum diciptakan Jahannam semenjak seribu tahun dan setiap hari mereka bertambah kuat sehingga mereka mampu menggengam ubun-ubun dan kaki-kaki para penduduk neraka” .
Dan menurut khabar: “Tiap-tiap seorang dari Malaikat-Malaikat Zabaniyah itu sekali dorong dapat mendesak empat puluh ribu orang penghuni neraka masuk ke dalam Jahnnam dan mereka diciptakan oleh Allah dengan tidak memiliki rasa belas dan kasihan .
Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: “Pada hari kiamat nanti, didatangkanlah tujuh puluh ribu pemimpin kelompok, setiap kelompok ada tujuh puluh ribu Malaikat. (HR. Muslim) .
Berkata Manshur bin ‘Ammar: “Saya dengar bahawa Malaikat Malik juru kunci neraka itu memiki tangan-tangan sebanyak bilangan penghuni neraka. Untuk setiap orang satu tangan yang menegakkan dia, menundukkannya dan membelenggunya denga rantai-rantai. Apabila Malaikat Malik itu memandang kepada neraka maka mereka itu saling membakar sesamanya teramat takutnya kepada Malik. Adapun huruf-huruf kalimat Basmalah itu ada sembilan belas dan jumlah para Malaikat Zabaniyah juga sekian. Maka dinamakan demikian kerana mereka bekerja dengan kaki-kaki mereka seperti halnya mereka bekerja dengan tangan-tangan mereka. Seorang Malaikat Zabaniyah dapat menyambar sepuluh ribu orang kafir dengan sebelah tangannya dan sepuluh ribu dengan sebelah kakinya dan sepuluh ribu dengan sebelah tangannya yang lain dan sebanyak itu pula menyambar dengan sebelah kakinya yang lain. Jadi, empat puluh ribu orang kafir itu disiksanya sekaligus dengan kekuatan dan kekejaman yang ada padanya. Seorang di antara mereka adalah Malaikat Malik itu sendiri, juru kunci neraka itu dan delapan belas Malaikat lainnya serupa dengan dia. Mereka adalah pemimpin-pemimpin Malaikat yang setiap orangnya membawahi Malaikat-Malaikat juru kunci yang tiada terhitung jumlahnya selain Allah sahaja yang tahu. Mata mereka bagaikan kilat menyambar, gigi mereka putih bagaikan tanduk lembu dan bibir-bibir mereka menyentuh telapak kaki mereka. Dari mulut-mulut mereka keluar kobaran api. Jarak antara kedua belah puncak(bahu) seorang dari mereka adalah perjalanan satu tahun. Allah tidak menciptakan di dalam hati mereka rasa belas ataupun kasih walau sebesar zarah. Seorang dari mereka terjun ke lautan api kira-kira empat puluh tahun tetapi api itu tidak membahayakannya kerana cahaya itu lebih hebat dari panas api. Kita berlindung kepada Allah dari api neraka.Berkata Malaikat Malik kepada para Malaikat Zabaniyah: “Lemparkan mereka ke dalam api”. Apabila Malaikat Zabaniyah itu melemparkan manusia ke dalam api maka mereka berseru bersama-sama: “La Ilaha Illa Allah” maka api neraka itu tidak mahu menyambar mereka. “Hai api! Ambil mereka” seru Malaikat Malik, tapi jawab api: “Bagaimana aku mesti mengambil mereka sedang mereka mengucap “La Ilaha Illa Allah” “Memang” kata Malik “tetapi begitulah perintah Tuhan Pemilik “Arsy yang agong”. Maka api itupun mengambil mereka. Diatara mereka ada yang ditarik sampai kedua belah kakinya ada pula yang ditarik sampai kedua belah lututnya ada pula yang ditarik sampai kepusatnya dan ada pula yang ditarik sampai ke lehernya. Maka apabila api telah menjerumuskan mereka hampir sampai ke wajah maka berkatalah Malik: “Jangan bakar wajah mereka kerana mereka sering bersujud kepada Tuhan Yang Maha Rahman dan jangan bakar hati mereka kerana seringkali mereka kehausan oleh beratnya berpuasa di bulan Ramadhan .
Tubuh Dan Kulit Penghuni Neraka
Penduduk alam jahim, masuk kedalamnya dengan keadaan tubuh mereka amat besar. Dijelaskan dalam sebuah hadis, antara kedua bahu orang kafir memerlukan perjalanan tiga hari dengan kenderaan yang amat laju. Gigi geraham atau taringnya sebesar gunung Uhud dan amat tebal, kalau ditempuh memerlukan waktu tiga hari.
Kulit tubuhnya setebal 42 hasta, tempat duduknya selebar antara Makkah dan Madinah. Bahunya seperti telur dan pahanya seperti dedaun yang lebat. Sebab dibesarkan saiz tubuh mereka ialah untuk menambah sakit dan siksa .
Dari Ibnu Umar dari Tasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: “Penduduk neraka akan menjadi besar di dalam neraka sehingga jarak antara telinga ke bahunya sejauh 700 tahun, tebal kulitnya 70 hasta dan giginya sebesar gunung Uhud” .
Ibnu Abbas berkata mengenai siksaan orang kafir yang senantiasa diperbaharui, ketika menafsirkan firman Allah Ta’ala yang bermaksud: “Kami ganti kulit mereka dengan kulit yang lain): “Penghuni-penghuni neraka itu digantikan kulit mereka dengan kulit-kulit baru berwarna putih bagaikan kertas.
Berkata Muaz: “Aku boleh menafsirkan ayat ini iaitu: “Dalam sesaat kulit berganti sampai seratus kali”.Maka kata Umar r.a: “Demikianlah saya dengar pula dari Rasulullah” .
Sementara itu Abi Syaibah dan juga yang lain telah mengeluarkan dari al-Hasan, katanya: “Saya dengar bahawasanya seseorang penghuni neraka dalam sehari dibakar sampai tujuh puluh ribu kali. Tiap kali daging mereka hangus dan termakan api maka dikatakan kepada mereka : “Kembalilah” maka kembali lagi (seperti semula) .
Muslim telah meriwayatkan dari Abu Hurairah r.a bahawa dia mengatakan Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: “Gigi gerham seorang kafir adalah bagaikan gunung Uhud, sedang tebal kulitnya adalah sepanjang perjalanan tiga hari, demikian tersebut dalam kitab al-Lubab .

Makanan, Minuman Ahli Neraka.
Makanan
Firman Allah dalam surah al-Muzammil ayat 12-13 yang bermaksud: “Sesungguhnya pada sisi Kami ada belenggu-belenggu yang berat dan neraka yang bernyala-nyala dan makanan yang menyumbat di kerongkong dan azab yang pedih”.
Kayu yang bernama Dhari’.
Firman Allah dalam surah al-Ghasyiyah ayat 5 – 7 yang bermaksud: “Diberi minum (dengan air) dari sumber yang sangat panas. Mereka tiada memperoleh makanan selain dari pohon yang berduri, yang tidak menggemukkan dan tidak pula menghilangkan lapar”.
Dhari’ ialah duri dari sebuah batang yang terdapat di tanah Hijaz disebut “sibrik”. Tumbuh-tumbuhan berduri tersebut tidak mungkin diinjak kerana akan mengakibatkan kesakitan, dan itulah yang harus dikunyah oleh ahli neraka. Makanan ini sama sekali tidak mengandungi zat, kecuali hanyalah untuk penyeksaan .
Abu Daud meriwayatkan dari Ibnu Abbas bahwa Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: “Seandainya satu titis(dari) pokok zaqqum menitis di samudera-samudera dunia pastilah akan rosak penghidupan penduduk dunia, bagaimanakan dengan orang yang memakannya? .
Buah Zaqqum
Firman Allah dalam surah ad-Dukhan ayat 43-46 yang bermaksud: “Sesungguhnya pohon zaqqum itu makanan orang yang berdosa. Ia sebagai kotoran minyak yang mendidih di dalam perut. Seperti mendidihnya air yang sangat panas”.
Firman Allah dalam surah as-Saffat ayat 62 yang bermaksud: “(Makanan syurga) itukah hidangan yang lebih baik atau pohon zaqqum”.
Firman Allah dalam surah al-Waqi’ah ayat 51-56 yang bermaksud: “Kemudian sesungguhnya kamu hai orang yang sesat lagi mendustakan, benar-benar akan memakan pohon zaqqum dan akan memenuhi perutmu dengannya. Sesudah itu kamu akan minum air yang sangat panas. Maka kamu minum sepeti unta yang haus akan minuman. Itulah hidangan untuk mereka pada Hari Pembalasan”.
Firman Allah dalam surah ash-Shaaffat ayat 62-68 yang bermaksud: “(Makanan Syurga) itulah hidangan yang lebih baik ataukah pokok zaqqum?. Sesungguhnya Kami jadikan pokok zaqqum itu sebagai seksaan bagi orang-orang yang zalim. Sesungguhnya dia adalah pokok yang keluar dari dasar jahannam. Mayangnya seperti kepala syaitan. Maka sesungguhnya mereka benar-benar memakan sebahagian dari buah itu, maka mereka memenuhi perut-perutnya dengan zaqqum itu, kemudian sesudah makan buah zaqqum itu pasti mereka mendapatkan minuman (yang dihidangkan berupa) air yang sangat panas. Kemudian tempat kembali mereka benar-benar neraka jahim.
Dari Abu Darda’ bahawasanya dia berkata: Nabi s.a.w bersabda yang bermaksud: “Penghuni neraka diberi rasa lapar. Kelaparan itu sakitnya menyamai siksa yang ada disana. Mereka meminta makanan dan mereka diberi makan buah zaqqum .

Darah dan Nanah
Firman Allah dalam surah al-Haqqah ayat 36 yang bermaksud: “Dan tiada (pula) makanan sedikitpun (baginya) kecuali dari darah dan nanah”.
Firman Allah dalam surah Ibrahim ayat 15-17 yang bermaksud: “Dan mereka memohon kemenangan (atas musuh-musuh mereka) dan binasalah semua orang yang berlaku sewenang-wenangnya lagi keras kepala di hadapannya ada jahannam dan dia akan diberi minuman dengan air nanah, diminumnya nanah itu dan hampir dia tidak boleh menelannya dan datanglah (bahaya) maut kepadanya dari segenap penjuru tetapi dia tidak juga mati dan di hadapannya masih ada azab yang berat”.
Sebahagian para mufassir menyebut bahawa “Ghayya” dan “Atsam” adalah nama lembah dari lembah-lembah neraka jahannam. Dan sebahagian dari mereka berpendapat adalah sungai darah dan nanah. Sementara itu Abdullah bin Amr dan Mujahid berkata, ianya adalah lembah di neraka yang memisahkan antara para mukmin dan orang-orang yang sesat pada hari kiamat .
Dari Abu Umamah dari Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: “Dia akan diberi minum dari air nanah dan dia meminumnya” Baginda bersabda lagi yang bermaksud: “Didekatkan kepadanya maka dia membenci baunya, maka apabila telah dekat terpangganglah wajahnya dan jatuhlah otak kepalanya dan apabila dia meminumnya pecahlah perutnya sehingga keluar melalui duburnya” .
Nabi s.a.w bersabda yang bermaksud: “Andaikata sebaldi saja dari nanah tersebut dicurahkan ke dunia pasti akan terbakarlah penghuni dunia seluruhnya” .
Abu Ya’la meriwayatkan sebuah hadis dari Rasulullah yang bermaksud: “Kalaulah sebaldi air nanah di neraka dituangkan ke dunia pastilah akan membusuk para penduduk dunia” .
Api
Firman Allah dalam surah an-Nisa’ ayat 10 yang bermaksud: “Sesungguhnya orang-orang yang memakan harta anak-anak yatim secara zalim, sebenarnya mereka itu menelan api sepenuh perutnya dan mereka akan masuk ke dalam api yang menyala-nyala (neraka)”.
Firman Allah dalam surah al-Baqarah ayat 174 yang bermaksud: “Sesungguhnya orang-orang yang menyembunyikan apa yang telah diturunkan Allah, iaitu al-Kitab dan menjualnya dengan harga yang sedikit (murah), mereka itu sebenarnya (tidak menelan) ke dalam perutnya malainkan api”.
Minuman
Air yang menggelegak sehingga hancur usus mereka
Firman Allah dalam surah Muhammad ayat 15: “Dan diberi minuman dengan air yang mendidih sehingga memotong ususnya”.
Firman Allah dalam surah al-Ghasyiyah ayat 5 yang bermaksud: “Diberi minum dari sumber yang sangat panas”.
Firman Allah dalam surah al-Kahfi ayat 29 yang bermaksud: “Sesungguhnya Kami telah sediakan bagi orang-orang zalim itu neraka, yang gejolaknya mengepung mereka. Dan jika mereka meminta minum, nescaya mereka akan diberi minum dengan air seperti besi yang mendidih yang menghanguskan muka, itulah minuman yang paling buruk dan tempat istirehat yang paling buruk”.
Tirmizi dan Tabrani meriwayatkan dari Abi Darda’ bahawa Rasulullah bersabda yang bermaksud: “Akan diberikan kepada penduduk neraka rasa lapar yang memalingkan mereka dari apa yang mereka rasakan dalam siksaan maka mereka memohon memohon minuman lalu didatangkan kepada mereka bola-bola api dalam gelas-gelas api, apabila telah dekat dengan wajah mereka menggelupaslah kulit wajah mereka tatkala masuk kedalam perutnya pecahlah perutnya. Pada ketika itu mereka mengadu maka dikatakan kepada mereka: “Bukankah telah datang kepadamu Rasul-Rasul dengan membawa keterangan-keterangan? Mereka menjawab: “Benar, sudah datang”. Maka dikatakan kepada mereka: “Berdoalah kamu” dan doa orang-orang kafir itu hanyalah sia-sia belaka”. Mereka berkata, panggillah Malaikat Malik untuk kami, lalu mereka berseru: “Wahai Malik! Biarlah Tuhanmu membunuh kami saja. Malaikat Malik menjawab: “Kamu akan tetap tinggal (di neraka ini). Mereka berkata: “Wahai Tuhan kami! Kami telah dikuasai oleh kejahatan kami, dan adalah kami orang-orang yang sesat. Lalu diakatakan : “Tinggallah dengan hina dina di dalamnya dan jangan kamu bercakap dengan Aku” .
Dari Abu Hurairah dari Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: “Sesungguhnya bola api pastilah akan dicurahkan ke atas kepala salah seorang dari mereka lalu menembusi tulang tengkorak mereka sampai menembusi ke dalam perutnya dan merosakkan apa yang ada dalam perutnya maka meluncur dari dua tapak kakinya” .
Tirmizi meriwayatkan dari Ka’ab al-Ahbar berkata: “Sesungguhnya Allah akan melihat hambanya pada hari kiamat dalam keadaan marah, Dia berkata: Ambillah dia, lalu dia dibawa oleh seratus ribu Malaikat atau lebih, lalu ubun-ubun dan tapak kaki mereka disatukan, mereka marah kerana kemarahan Allah, maka mereka melemparkan wajahnya ke neraka, maka neraka lebih marah kepadanya 70 kali ganda dari mereka, dan mereka memohon minuman maka disiramlah dengan air yang menjatuhkan daging dan syarafnya dan ditengelamkan ke api, maka kecelakaan baginya dalam api neraka” .
Air Panas dan Air yang teramat Sejuk
Firman Allah dalam surah Shad ayat 57 yang bermaksud: “Inilah (azab neraka), biarlah mereka merasakannya, (minuman mereka) air yang sangat panas dan air yang sangat dingin”.

Mata Air, Perigi,Sungai, Lubang,Lembah Dalam Neraka
Mata Air
Dari Ka’ab Ahbar bahawa Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: “Tahukah kamu apakah Ghassaq? Maka mereka menjawab menjawab: “Allah dan Rasulnya yang lebih mengetahui. Maka Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: “Ianya adalah mata air Jahannam, yang mengalir dari segala jenis binatang, dari ular, kalajengking dan sebagainya kedalam parit, maka dibawa manusia (durhaka) lalu ditenggelamkan ke dalamnya sekali. Apabila dikeluarkan maka terlepas kulit dari tulang belulang. Daging dan kulit bergantungan di mata kakinya maka terjuntailah dagingnya seperti kain” .
Perigi
Abu Laiths meriwayatkan dengan sanadnya dari Mujahid berkata: “Sesungguhnya di jahannam ada beberapa perigi berisi ular-ular sebesar leher unta dan kala sebesar keldai, maka larilah ahli neraka ke ular itu, maka bila tersentuh oleh bibirnya langsung terkelupas rambut, kulit dan kuku, dan mereka tidak terselamat dari gigitan itu kecuali jika lari ke dalam neraka” .
Diriwayatkan dari Ali, Karramallahu Wajhahu bahawa Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: “Berlindunglah kamu sekelian kepada Allah dari telaga kesedihan. Ada yang bertanya: “Wahai Rasulullah! Apakah yang dimaksudkan dengan telaga kesedihan? Jawab Baginda s.a.w yang bermaksud: “Ianya sebuah lembah dalam neraka jahannam yang neraka jahannam itu sendiri berlindung daripadanya setiap harinya tujuh puluh kali. Allah telah menyiapkannya bagi para pembaca al-Qur’aan yang ingin dipuji orang” .
Sungai
Imam Ahmad Meriwayatkan sebuah Hadis Rasulullah s.a.w Yang bermaksud: “Tiga orang yang tidak akan masuk syorga 1) Penagih arak 2) Pemutus Silaturrahim 3) Percaya kepada sihir. Dan sesiapa yang mati dalam keadaan ketagihan arak (tidak sempat bertaubat) maka Allah akan memberinya minum dari sungai ghuttah, maka sahabat bertanya: “Apakah Ghuttah? Rasulullah s.a.w menjawab: “Sungai yang mengalir dari kemaluan-kemaluan perempuan jahat yang baunya menyengat dan mengganggu penduduk neraka” .
Lubang
Dari Abu Hurairah bahawa Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: “Berlindunglah kepada Allah dari lubang kesedihan, mereka berkata: “Wahai Rasulullah! Apakah itu lubang kesedihan? Baginda menjawab: “Satu lembah di jahannam dimana dia (jahannam) meminta perlindungan daripadanya 400 kali setiap hari, lembah itu disediakan untuk pembaca al-Qur’aan yang riyaa’ dengan amalan-amalannya dan para pembaca yang paling dibenci Allah adalah mereka yang riyaa’ untuk para pemimpin yang jahat” .
Al-Baihaqi meriwayatkan dari Abdul Jabbar al-Khaulani dia berkata yang bermaksud: Datang seorang sahabat Nabi s.a.w dari Damsyik maka dia melihat apa yang diributkan manusia, dia berkata: Apa yang menyibukkan mereka, bukankah al-Qhalq berada dibelakang mereka? Dikatakan: Apakah al-Khalq itu? Dia berkata: Liang di jahannam apabila dibuka larilah para penduduk neraka .
Lembah
Dari Abu Hurairah bahawa Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: “Sesungguhnya dalam neraka jahannam terdapat lembah LamLam dan sesungguhnya lembah-lembah di jahannam berlindung pada Allah dari panasnya” .
Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: “ Sesungguhnya di dalam jahannam ada sebuah lembah yang di dalamnya sebuah telaga yang disebut Habhab, maka Allah berhak untuk menempatkan setiap pendusta di dalamnya” .

Pakaian
Firman Allah dalam surah al-Hajj ayat 19 yang bermaksud: “Maka orang-orang kafir akan dibuat untuk mereka pakaian-pakaian dari api neraka. Disiramkan air yang sedang mendidih ke atas kepala mereka”.
Firman Allah dalam surah Ibrahim ayat 50 yang bermaksud: “Pakaian mereka adalah dari asfalt (tar) dan muka mereka ditutup oleh api neraka”.
Menurut hadis yang diriwayatkan dari Rasulullah s.a.w, bahawa seseorang yang menangisi mayat akan terancam oleh api neraka. Apabila tidak bertaubat atas perbuatannya tersebut kelak pada hari kiamat akan dikenakan pakaian tembaga yang cair dan diberi baju dari kudis .
Tempat Tidur dan Perhiasan
Firman Allah dalam surah al-A’raaf ayat 41 yang bermaksud: “Meraka mempunyai tikar tidur dari api neraka dan diatas mereka ada selimut api neraka. Demikianlah Kami memberi balasan kepada orang-orang zalim.
Seksaan Penghuni Neraka
Mengikut Khadi Imam Abdurrahim bin Ahmad bahawa Allah Ta’ala menciptakan makhluk sesuai dengan bentuk nama Nabi Muhammad. Adapun kepala manusia adalah bulat sebagaimana huruf Mim yang pertama, badan sebagaimana huruf Ha’, perut sebagaimana huruf Mim yang kedua, dan kedua kaki adalah sebagaimana huruf Dal. Dan orang-orang kafir tidak akan dibakar dalam keadaan seperti bentuknya sebagai manusia, tetapi akan diganti dengan bentuk binatang babi (atau sebagainya)
Seksaan yang dihadapi oleh penghuni neraka berbeza antara satu sama lain. Orang yang kafir tetapi tidak menentang Islam siksaan mereka lebih ringan berbanding orang kafir yang menentang Islam dan melakukan kerosakan dan berbuat kezaliman. Demikianlah mengikut pendapat al-Qurtubi dalam menjelaskan penafsiran ayat 88 dari surah an-Nahl yang bermaksud: “Orang-orang kafir dan yang menghalangi (manusia) dari jalan Allah, Kami tambahkan kepada mereka seksaan atas seksaan disebabkan mereka selalu berbuat kerosakan”.
Menurut Ibnu Majah, perbezaan seksa bagi para penghuni neraka berdasarkan pada perbezaan tahap perbuatan maksiatnya. Ibnu Rajab mengutip ucapan Ibnu Abbas: “Tidaklah sama siksa bagi orang yang membesar-besarkan (mengagong-agongkan) kekufuran dan mereka mereka yang berbuat kerosakan di muka bumi, dengan orang-orang yang sekadar mengajak kepada kekufuran”. Kemudian Ibnu Rajab menambah keterangan bahawa tidak sama siksa bagi orang-orang yang melakukan dosa besar dengan orang-orang yang berbuat dosa kecil. Diantara mereka malahan ada yang diringankan siksanya kerana amal kebaikan yang pernah mereka perbuat atau kerana sebab lain menurut pengetahuan Allah. Oleh itu, dapat difahami, sebahagian orang mukmin yang meninggal dunia ada yang masuk neraka kerana dosa-dosa yang pernah dilakukannya ketika masih di dunia .
-Ibnu Abbas meriwayatkan begitu juga Abu hurairah menceritakan tentang hadis Nabi s.a.w yang menerangkan tentang keadaan kiamat. Pada ketika itu akan muncul sebuah puncak bukit yang sangat tinggi didalam neraka. Bukit itu mempunyai dua mata yang boleh melihat, memiliki dua telinga yang boleh mendengar dan memiliki mulut untuk berbicara. Bukit itu berkata: “Aku telah diserahkan tiga hal iaitu: setiap orang yang takbur dan menyimpang setiap orang yang mengajak menyembah Allah tetapi juga kepada selain Allah, dan pada orang yang melukis” .
Dari wahab bin Munabbih dia berkata: “Sesungguhnya para penduduk neraka mereka berada di atas api tidaklah mereka tenang mereka tidak tidur dan tidak mati, mereka berjalan dan duduk di atas api, mereka minum dari darah dan nanah penduduk neraka, mereka makan dari pokok zaqqum, selimut dan tempat tidur mereka dari api, baju mereka dari api dan timah panas, wajah mereka tertutup api, seluruh penduduk neraka di ikat dengan rantai-rantai yang hujungnya di tangan para penjaga neraka, mereka menariknya ke depan dan ke belakang maka mengalirlah nanah dan darah mereka ke dalam lubang di neraka dan itulah minuman mereka”. Kemudian Wahb bin Munabbih menangis sehingga jatuh pengsan, dia berkata: dan Bakar bin Khunais menangis, sehingga dia bangkit dan tidak sanggup untuk berbicara demikian juga Muhammad bin Ja’far menangis tersedu-sedu .
Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: “Sa’ud adalah gunung di neraka. Orang kafir di paksa untuk menaikinya, maka apabila dia meletakkan tangannya maka melelehlah tangannya tetapi apabila dia mengangkatnya maka kembali seperti semula. Dan apabila dia meletakkan kedua kakinya melelehlah keduanya, apabila dia mengangkatnya maka kembali seperti sediakala” .
Ibnu Abbas berkata: Sa’ud adalah batu besar tempat direnggut wajah-wajah orang kafir diatasnya . as-Sudiy berkata: Sa’ud adalah batu besar dan licin di dalam neraka jahannam di mana orang kafir dipaksa untuk menaikinya. Qatadah berkata: azab yang tidak ada hentinya dan pendapat ini dipilih oleh Ibnu Jarir .
Nabi s.a.w bersabda yang bermaksud: “Bahawa orang-orang kafir itu menghela lidahnya dalam keadaan orang yang ditahan pada hari kiamat, yang akan diinjak-injak oleh manusia” .

No comments:

Post a Comment